Stosowana Analiza Zachowania/Terapia behawioralna to metoda kompleksowa tzn. wpływającą na wyrównywanie deficytów rozwojowych wszystkich sfer.
Kompleksową terapię rozpoczynamy od eliminacji zachowań trudnych poprzez:
- umiejętności skupienia uwagi,
- umiejętności naśladowania
- umiejętności wzrokowo-przestrzenne
- umiejętności związane z mowa bierną
- umiejętności związane z mowa czynną
- umiejętności szkolne
- umiejętności społeczne związane z zabawa aż do umiejętności związanych z samoobsługą, tak ważną w życiu dorosłym.
Stosowana Analiza Zachowania/Terapia behawioralna zajmuje się przede wszystkim rozwijaniem u dziecka zachowań deficytowych- pożądanych oraz redukcją zachowań występujących w nadmiarze, generalizowaniu i utrzymywaniu efektów terapii.
Wysoka skuteczność terapii wynika z faktu, że nie jest to oddziaływanie oderwane od nauki i podsycane jedynie życzeniowym myśleniem. Jest to terapia, która poparta jest badaniami i doświadczeniami praktycznymi, które zbierane są przez ponad pięćdziesiąt lat.
Stosowana Analiza Zachowania/Terapia Behawioralna może być źródłem konkretnych wskazówek dla tych, którzy szukają najwyższej jakości interwencji dla uczniów z autyzmem, którzy szukają odpowiedzi na pytania: „dlaczego” zachowania trudne występują, jak uczyć i czego uczyć. Jak uczyć, a nie tylko opiekować się? Opiera się na zindywidualizowanym systemie motywacyjnym i tym, co jest najbardziej potrzebne i korzystne dla dziecka.